Triplanegatiivinen rintasyöpä (TNBC)

Tämä on minun diagnoosini, niin kuin se on minulle selitetty. Kirjoitan potilaan näkökulmasta. Kaikki on minulle uutta. Voin olla ymmärtänyt jotain väärin, ja opettelen tätä koko ajan. Tämä on oma tulkintani siitä, mitä minulle on kerrottu.

Mitä diagnoosini tarkoittaa?

Minulla on kolmoisnegatiivinen rintasyöpä (Triple negative breast cancer eli TNBC). Kaikista rintasyövistä TNBC on se, jonka vähiten haluaisi. Mutta nyt minulla on se, ja se pitää vain hyväksyä.

Triplanegatiivinen tarkoittaa, että syöpäsoluista puuttuu kolme reseptoria:

Monet rintasyövät kasvavat jonkin näistä vaikutuksesta. Silloin hoitona voidaan käyttää hormonihoitoa tai kohdennettuja lääkkeitä. Minun kohdallani nämä eivät ole mahdollisia, ja hoitomenetelmiä on näin vähemmän.

Triplanegatiivinen rintasyöpä

Suomessa noin 10 % kaikista rintasyövistä on triplanegatiivisia. Triplanegatiivinen rintasyöpä on aggressiivisempi. Se johtuu muun muassa siitä, että:

Hoidot perustuvat siksi pääasiassa solunsalpaajiin ja joskus myös immunoterapiaan. Sitä ei kuitenkaan saa ymmärtääkseni automaattisesti, siihen on tietyt kriteerit. Minulla oli onni, että minulle sitä tarjottiin. Vaihtoehtoja on siis vähemmän kuin monissa muissa rintasyövissä, ja siksi ennuste on usein heikompi.

Gradus ja kasvu

Syöpäni on gradus 3, mikä tarkoittaa, että solut ovat poikkeavampia ja jakautuvat nopeammin. MIB 70 % kuvaa solujen jakautumisnopeutta. 70 % on korkea arvo, mikä kertoo, että kasvain kasvaa nopeasti. Se kuulostaa pelottavalta. Ja sitä se onkin. Mutta samalla se voi tarkoittaa, että syöpä reagoi paremmin hoitoihin, jotka kohdistuvat nopeasti jakautuviin soluihin.

Onko syöpä levinnyt?

Kaikki tähän asti tehdyt tutkimukset, eli mammografia, ultraääni, magneettikuvaus ja tietokonetomografia, viittaavat siihen, että kyseessä on yksi kiinteä kasvain. Tällä hetkellä ei ole viitteitä siitä, että syöpä olisi levinnyt imusolmukkeisiin tai muihin elimiin. Se on valtava helpotus.

Kun sanotaan ”vain rintasyöpä”

Yksi asia, jota olen miettinyt paljon, on lause:
“onneksi se on vain rintasyöpä.” Ymmärrän, mitä sillä tarkoitetaan. Rintasyöpä on yleinen. Tutkimus on edennyt pitkälle. Moni paranee. Mutta rintasyöpä ei ole yksi ja sama sairaus. On monta eri alatyyppiä, jotka käyttäytyvät hyvin eri tavoin.

Koska TNBC on aggressiivisempi, hoidotkin ovat raskaampia. Siksi se ei minusta tunnu “vain rintasyövältä”, vaan joltain paljon vakavammalta.

Yritän kuitenkin pitää kiinni myös siitä, mitä lääkärit ovat sanoneet. Hoitoja on. Hoito on hyvää. Toivoa on. Vielä muutama vuosi sitten esimerkiksi immunoterapia ei olisi ollut yhtä selvä osa hoitoa kuin nyt. Tutkimus menee koko ajan eteenpäin.

Minun todellisuuteni

Tämä on diagnoosini paperilla. Mutta tämä on myös minun ja perheeni uusi arki. On paljon infoa, uusia sanoja ja termejä sekä prosentteja ja arvoja. En ollut koskaan ennen kuullut kolmoisnegatiivisesta rintasyövästä. Nyt tuntuu, että olen oppinut siitä enemmän kuin olisin ikinä halunnut.