Personen bakom orden

Kort om mig

Jag är 47 år, bor i Raseborg och är mamma till tre barn. Sambo sedan 1997 med Conny, som frivilligt figurerar här både i text och bild.

Den 18 december 2025 fick jag min diagnos: trippelnegativ bröstcancer. Den kom helt oväntat och chocken var stor. Jag vårdas vid Cancerkliniken i Helsingfors och genomgår nu behandling.

Jag jobbar inom IT, men har varit sjukskriven sedan den 5 februari. Just nu är att klara mig från dag till dag mitt heltidsjobb.

Varför jag skriver

Jag har alltid skrivit. För mig är skrivandet ett sätt att sortera tankar. Att lägga saker i fack, få lite ordning i det som annars mest är ett kaos. När jag inte riktigt förstår vad som händer, hjälper det att sätta ord på det.

Jag vet att en blogg inte är det mest moderna. Korta videor och snabba klipp är det som gäller nu. Men det här handlar inte om att vara modern. Det här är något annat. Lite långsammare. Och jag tvingar ingen att läsa.

Vad jag delar och inte

Min familj vet att jag skriver, och de uppmuntrar mig att göra det. Samtidigt är det viktigt att säga att jag inte delar allt. Det här är min berättelse, men den rör fler än mig. Jag skriver om mina egna upplevelser, mina tankar, undersökningar och vardagen som cancerpatient. Vissa saker lämnar jag opublicerat. Andra saker skriver jag bara för mig själv.

Min ton

Jag använder humor. Ofta den nattsvarta, lite torra sorten. Inte för att det är roligt. Utan för att det ibland är det enda som gör det hanterbart.

Jag skriver när jag kan. Och ibland när jag egentligen inte orkar.