Trippelnegativ bröstcancer (TNBC)

Det här är min diagnos, så som den har förklarats för mig. Jag skriver som patient. Allt är nytt för mig. Jag kan ha missförstått något, och jag lär mig fortfarande. Det här är min tolkning av det jag fått veta.

Vad betyder min diagnos?

Jag har trippelnegativ bröstcancer. Av alla bröstcancerformer är TNBC den variant man inte vill ha. Men det är den jag fick, och det är där jag är nu.

Trippelnegativ betyder att cancercellerna saknar tre typer av receptorer:

Många bröstcancerformer drivs av någon av dessa. Då kan man behandla med hormonbehandling eller riktade läkemedel. I mitt fall finns inte den möjligheten, och behandlingsmetoderna är mer begränsade.

Vad innebär trippelnegativ bröstcancer?

I Finland är ungefär 10 % av all bröstcancer trippelnegativ. Trippelnegativ bröstcancer är mer aggressiv. Det beror bland annat på att:

Istället bygger behandlingen främst på cytostatika, och ibland även immunterapi. Jag har förstått att man inte automatiskt erbjuds immunterapi, det finns kriterier för att få det. Jag hade tur och blev erbjuden det. Vårdalternativen är alltså i princip mer begränsade än vid andra former av bröstcancer, och därmed är prognosen också sämre.

Grad och tillväxt

Min cancer är grad 3, vilket betyder att cellerna är mer avvikande och delar sig snabbare. MIB 70 % är ett mått på hur snabbt cellerna delar sig. 70 % är högt, vilket bekräftar att det är en snabbväxande tumör. Det låter skrämmande. Och det är det också. Men det betyder också att cellerna ofta är mer känsliga för behandling som riktar sig mot just snabbt delande celler.

Har den spridit sig?

De undersökningar jag gjort , det vill säga mammografi, ultraljud, magnetröntgen och datortomografi, har visat att det handlar om en fast tumör i bröstet. Det finns i nuläget inga tecken på spridning till andra lymfknutar eller organ. Det är en enorm lättnad.

När folk säger ”bara bröstcancer”

En sak jag har tänkt mycket på är hur ofta jag hör:
“tur att det bara är bröstcancer.” Jag förstår vad de menar.
Bröstcancer är vanligt. Forskningen har kommit långt. Många blir faktiskt friska.

Eftersom min cancer är aggressiv, är behandlingen också det. Så för mig känns det verkligen inte som “bara bröstcancer”, utan faktist något väldigt skrämmande och allvarligt.

Men samtidigt: jag håller fast i det jag också fått höra av läkarna. Att det finns behandlingar, att vården är bra, och att det finns hopp. Bara för några år sedan hade det till exempel tydligen inte alls varit självklart med den immunterapi jag får nu. Forskningen går framåt.

Min verklighet

Det här är min diagnos på papper. Men det här är också min och min familjs verklighet. Det är mycket information. Många nya ord, termer och värden. Jag hade aldrig hört om trippelnegativ bröstcancer. Nu känner jag mej nästan som en expert.